Halaman

Jumaat, Julai 17, 2009

Kenyataan Media 10 Julai 2009 / 17 Rejab 1430H - Abim Sokong Usaha Martabatkan Bahasa Melayu

Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) mengalu-ngalukan keputusan Kementerian Pelajaran Malaysia untuk memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) mulai sessi persekolahan tahun 2012.

Keputusan ini menandakan kesediaan untuk pihak pembuat dasar hujah-hujah ilmiah yang telah dikemukakan oleh tokoh akademik, pendidikan, sasterawan serta mahasiswa mengenai kelemahan PPSMI semenjak ia dilaksanakan pada tahun 2003 yang lalu.



Menerusi keputusan ini, ia juga menzahirkan indikasi positif terhadap suburnya amalan demokrasi di negara ini terutama sekali dalam sektor-sektor yang menyentuh kepentingan rakyat seperti pendidikan dan lain-lain.

Dalam pada itu, ABIM ingin menegaskan bahawa perlunya usaha secara bersepadu dan berterusan untuk memperkasa Bahasa Melayu selaras dengan kedudukannya di dalam perlembagaan persekutuan, seperti meluaskan penggunaannya di pelbagai sektor di samping menjadikannya sebagai medium terbaik untuk mencipta integrasi di antara pelbagai kaum di negara ini.


Demi Kebenaran dan Keadilan

Yusri Mohamad
Presiden,
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)