Halaman

Selasa, Ogos 17, 2010

ABIM Kelantan ke Ijtimak Harakiy



Pada tahun ini julung-julung kalinya Wadah Pencerdasan Umat (WADAH), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) disatukan dalam satu himpunan yang dinamakan Ijtimak Harakiy pada 6,7 dan 8 Ogos 2010 dan perasmiannya di German-Malaysian Institute (GMI) Bangi-Kajang, Selangor.

Deligasi daripada Kelantan ke perhimpunan ini iaitu YDP, Ust. Faisal, Timbalannya En. Khairul Anuar, Setiausaha Negeri Saudara Hafeez, Penolongnya Saudara Faizul Afzan, Setiausaha Kewangan, Ust. Fadhlul Rahman dan beberapa orang exco iaitu saudara Alami, Sir Syafiq dan Ust. Amin.

Manakala Saudara Syahiran yang juga merupakan exco negeri akan ke Muktamar PKPIM sebagai perwakilan Persatuan Pembimbing Pelajar Islam Kelantan (PPIK) bersama-sama pimpinan yang lain iaitu YDP Saudara Abdullah Nawi, Setiausaha Agung Saudara Faizal dan exco Saudari Azura yang masing-masing menuntut di IPT di Pahang dan Selangor.

Turut bersama-sama deligasi ABIM kelantan ialah pimpinan WADAH Kelantan yang diketuai sendiri Pengerusi negerinya iaitu Ust. Wan Hassan, Timbalannya Ust Ghazali, En. Zahidin dan beberapa exconya yang lain.


Pada hari pertama disebelah malam diadakan Majlis Makan Malam Jemaah bertempat di resort Kelab Golf Bangi yang dihadiri oleh YB. Dato' Sri Anwar Ibrahim, mantan Presiden PKPIM dan presiden ABIM yang juga merupakan ahli Perlimen Permatang Pauh. Selain itu Dato' A.Samad Said juga turut dijemput dan beliau telah menyampaikan sajaknya pada malam ini.


Pada keesokkan harinya, majlis perasmian Ijtimak Harakiy dimulakan dengan alunan nasyid asma'ul husna kemudian bacaan Al-Quran dari pemenang Akademi Al-Quran dan disusuli dengan ucapan dasar daripada 3 pemimpin generasi iaitu Al-Fadhil Dato' Dr. Siddiq Fadzil, Presiden WADAH, Ust. Mohamad Razak Idris, Presiden ABIM dan Saudara Mohd Faisal Abdul Aziz, Presiden PKPIM.

Manakala disebelah petangnya di adakan Seminar Maqasid Syariah : Mengagaskan Model Ekonomi Berkeadilan juga bertempat di GMI yang dibentangkan oleh beberapa ahli akademik iaitu Dr. Abdul Halim El-Muhammady(WADAH), Prof. Madya Dr. Mohamad Akram Laldin(ISRA), Prof. Madya Dr. Saadiah Mohamad (UiTM), Prof. Dr. Mohd Nazari Ismail (UM) dan Prof. Dr. Abdul Ghafar Ismail (UKM).

Muktamar 3 generasi bermula disebelah petangnya bertempat di Kolej Dar Hikmah (KDH) bagi WADAH dan ABIM manakala PKPIM betempat di GMI sebelum ke PKNS pada keesokkan harinya.

Sesi penangguhan Ijtimak Harakiy pada kali 1 ini berkahir di Kolej Dar Hikmah dimana setiap Pengerusi Muktamar akan memberi ucapan penangguhan selain ucapan-ucapan daripada 3 timbalan presiden.

Pihak ABIM Kelantan, mewakili WADAH dan PPIK mengucapkan tahniah kepada barisan baru pimpian WADAH, ABIM dan PKPIM pusat dan tahiah diatas kejayaan menganjurkan Himpunan 3 Generasi ini da semoga ia akan diadakan lagi dilain masa. Insya'Allah


Majlis Makan Malam:








Seminar Maqasid Syariah :






Muktamar ABIM