Halaman

Isnin, Oktober 27, 2014

5S MEMULAKAN HARI ISNIN KITA




1. SYUKUR 

Mulakan hari kita dengan pernyataan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Yang Maha Esa atas setiap kurniaanNya kepada kita. Bermula dari kita membuka mata dan terjaga dari tidur, sehinggalah kita kembali nanti, dengan ikrar setiap yang kita lakukan adalah tanda ibadah kepada Allah swt.
Oh ya, ucapkan terima kasih juga kepada mereka yang banyak membantu kita secara langsung mahupun tidak ya!

2. 'STRETCH'

Aktiviti regangan yang boleh dilakukan senantiasa. Ketika bangun dari tidur, semasa di pejabat, bahkan ketika berjalan sekalipun, regangan akan membantu menurunkan kadar tekanan mahupun menambah tenaga untuk bekerja. Hanya sedikit gerakan jemari tangan dan kaki, gerakan tangan, gerakan kaki akan membantu mencerdaskan diri.

3. SARAPAN/ SAHUR

Cukup penting dalam membantu kita fokus terhadap tugasan seharian. Bagi yang berpuasa, tentunya sahur juga akan sangat banyak membantu. Ambillah makanan pagi yang bersesuaian dan tidak secara berlebihan. Awas! Memilih makan secara berlebihan boleh mengundang ngantuk yang tidak berkesudahan

4. SET dan SENARAI

Catatkan perancangan kita sepanjang hari (sebaiknya dari hari Jumaat) - 'things to do list TODAY' - akan membantu memandu kita melunaskan amanah dan tugasan seharian kita. Susunkan mengikut senarai keutamaan yang perlu didahulukan dan seterusnya. Mempunyai senarai tugas juga akan mengelakkan kita dari mempunyai tugasan tertangguh dan membantu kita menyusun masa dengan baik.

5. SENYUM

Akhirnya, mulakanlah hari Isnin kita dengan senyuman. Ingat, kita tidak perlu ceria untuk menggembirakan orang lain. Boleh jadi dengan menggembirakan orang lain, kita akan turut gembira. Memohon maaf dan memaafkan orang lain juga akan membantu kita senyum dengan lebih manis pastinya!

Selamat meneroka hari Isnin baru dalam hidup kita! Semoga hidup kita juga bermanfaat kepada orang lain.


Sumber : FB ABIM Pusat