Halaman

Isnin, Oktober 04, 2010

Kembara Raya PPIK 2010










Kembara Raya PPIK 2010 ini berjalan dengan lancar seperti yang dirancangkan.Seramai 27 orang peserta yang mengikuti kembara raya ini yang terdiri dari kesemua exco dan ahli PPIK.Sebanyak 5 buah kereta yang digunakan untuk kembara kali ini. Antara rumah yang diziarahi ialah rumah ust baba ghazali,ust mokhtar,ust wan hassan,ust amin,abg afzan dan ayah haji alias.

Rumah pertama yang dikunjungi ialah Ust Baba Ghazali.Kami disajikan dengan menu sate,nasi himpit dan biskut raya.Majlis ini dimulakan dengan sesi taaruf oleh kesemua peserta kembara dan ucapan oleh Ust Baba Ghazali yang menceritakan pengalamannya semasa dalam menggerakkan persatuan dan juga kata-kata semangat diberikan kepada kami generasi muda untuk terus berjuang,kami menjamu selera dengan jamuan yang disediakan dan akhir sekali pemberian hamper kepada Ust Baba Ghazali tanda penghargaan.

Seterusnya kami meneruskan perjalanan ke rumah kedua iaitu rumah Ust Mokhtar.Kami disajikan dengan menu nasi dagang,kastak,dan biskut raya.Macam biasa tentatifnya sama dimulakan dengan sesi taaruf,ucapan oleh Ust Mokhtar,sesi menjamu selera dan akhir sekali pemberian hamper kepada Ust Mokhtar tanda penghargaan..Alhamdulillah baru rumah yang kedua dikunjungi kenyang betul xlarat dah nak berjalan.Ust Mokhtar jugak adalah orang kuat ABIM.

Setelah selesai dirumah Ust Mokhtar kami meneruskan perjalanan ke rumah Ust Wan Hassan tetapi kami singgah sebentar di masjid yang berdekatan dengan rumah Ust Wan Hassan untuk menunaikan solat zuhur.

Di rumah Ust Wan Hassan iaitu rumah ketiga yang dikunjungi.Menu yang disediakan ialah nasi minyak,puding,kek coklat dan biskut raya.Tetapi hanya segelintir saja dari kami memakan nasi kerana kenyang.Dimulakan dengan sesi taaruf,ucapan oleh Ust Wan Hassan yang menceritakan tentang latar belakangnya dan pengalaman hidupnya sehingga sekarang,sesi menjamu selera dan pemberian hamper kepada Ust Wan Hassan.

Seterusnya kami meneruskan perjalanan ke rumah Ust Amin iaitu rumah keempatyang beberapa menghubungi kami untuk kesana.Di rumah Ust Amin kami disajikan dengan menu nasi minyak dan biskut raya.Kali ini nasi jugak aduhai kenyang teramat sangat.Tentatifnya sama seperti yang lain.

Rumah Kelima ialah Abg Afzan iaitu mantan YDP PPIK.Disinikan kami disajikan dengan buah-buahan dan biskut raya.

Rumah keenam ialah rumah Ayah Haji Alias orang kuat Briged Bakti.Kami sampai disini agak lewat iaitu dalam waktu maghrib.Kami solat di masjid berdekatan rumah Ayah Haji.Menu yang disediakan ialah rojak mee yang jarang sekali jumpa waktu hari raya.Ayah Haji menceritakan tentang hari penting 13 September.Beliau juga menceritakan detik-detik mencemaskan sewaktu demontrasi itu.

Kembara raya kali ini dapat mengeratkan silatulrahim dikalangan exco dan ahli PPIK.

Kerjasama anda semua dalam menjayakan program ini amatlah kami hargai dan jutaan ribuan terima kasih diucapkan

http://ppik-kelantan.blogspot.com/2010/09/kembara-raya-ppik-2010.html